Píšeme v Publicone

Ako na to

1.  Štartujeme

Pri prvom spustení  nás Publikon privíta uvítacím oknom, hlavnou nástrojovou lištou a dvomi paletami. Na hlavnej lište sa nachádza klasické menu:

[Graphics:HTMLFiles/index_1.gif]

V uvítacom okne má užívateľ k dispozícii linky na krátkeho sprievodcu Publiconom, pomocník Help Browser a odkaz na webové stránky. Po jeho zatvorení zostanú na obrazovke dve zaujímavé palety. Obe obsahujú množstvo tlačidiel usporiadaných v rozbalovacích charakteristických skupinách. Prvá z nich má označenie Default a nájdeme na nej tlačidlá určené na vytváranie formátovaných častí dokumentu - nadpisov, odstavcov, pododstavcov, rovníc, tabuliek, zoznamov, citácií a pod. Na konci palety sa nachádza nenápadná ikona s dvomi šípkami, ktorou sa zobrazuje a skrýva bočná rolovacia lišta okna palety.

[Graphics:HTMLFiles/index_2.gif]

Figure 1.

Druhá šablóna - Typesetting pozostáva zo siedmych častí - subpaliet, ktoré umožňujú veľmi jednoducho vkladať do textu rôznorodé symboly, špeciálne matematické a chemické znaky, formátovať text, tabuľky a zoznamy. Používa sa predovšetkým na formátovanie na lokálnej úrovni. Subpalety sa otvárajú tlačidlami umiestnenými na vrchu palety:

[Graphics:HTMLFiles/index_3.gif]

Figure 2.

Subpalety palety “Typesetting” :

a)    matematické znaky
b)    tvary a symboly
c)    relačné operátory a šípky, latinské a grécke písmená
d)    vzhľad písmen: skriptový, gotický a dvojité písmená
e)    zarovnanie, riadkovanie, formátovanie tabuľky a stránkovanie
f)    zoznamy, zobrazenie hodnôt, formátovanie obrázkov a popiskov

2.  Prvý dokument

Najjednoduchší spôsob, ako vytvoriť dokument, je kliknúť na tlačidlo New Document, ktoré sa nachádza na palete  Default. V novom okne sa otvorí už naformátovaný dokument podľa zabudovanej šablóny v preddefinovanom štýle, pripravený na editovanie.

[Graphics:HTMLFiles/index_4.gif]

Figure 3.

Ak treba, štýl dokumentu môžeme kedykoľvek zmeniť z hlavnej nástrojovej lišty pomocou: Format => Style Sheet  => . Vyberať si môžeme spomedzi 11 zabudovaných šablón a medzi šablónami, ktoré zavedie užívateľ. Dokument v preddefinovanom štýle vytvoríme aj priamo, kliknutím na File => New  =>. Súčasne sa otvorí odpovedajúca paleta na formátovanie dokumentu.

[Graphics:HTMLFiles/index_5.gif]

Figure 4.

V hornom riadku palety sa nachádza tlačidlo [Graphics:HTMLFiles/index_6.gif] , ktoré má pre každú šablónu k dispozícii vzorový dokument. Dokument je editovateľný a tak užívateľ môže priamo doň písať, prepisovať a uložiť ho pod vlastným názvom.

[Graphics:HTMLFiles/index_7.gif]

Figure 5.

Bunka

Základnou štruktúrnou jednotkou je bunka (cell). Indikovaná je lomenou zátvorkou v pravej časti dokumentu. Dokument sa skladá z niekoľkých základných častí, buniek. Bunky sa v jednotlivých častiach do seba automaticky vnárajú podľa úrovne v štruktúre dokumentu. Obyčajne ich tvorí úvodná časť (frontmatter), ktorá obsahuje titul, údaje o autorovi a abstrakt; telo (body), kde sú jednotlivé kapitoly a podkapitoly a záverečná časť (backmatter) s apendixom a literatúrou. V porovnaní s bežnými typmi procesorov majú charakter odsekov.

Editovanie textu

Pre písanie textu je rozhodujúca poloha kurzora. Keď klikneme do vnútra bunky, vpisujeme text do zvolenej bunky. Keď klikneme na miesto mimo bunky, zobrazí sa horizontálna čiara a text sa vpisuje do novovytvorenej bunky (s preddefinovaným štýlom “text“ ) na mieste pod čiarou .

[Graphics:HTMLFiles/index_8.gif]

Figure 6.

Ak chceme vytvoriť bunku v inom štýle (nadpis, podnadpis, rovnica, obrázok a pod.), použijeme príslušné tlačidlo na dokumentovej palete. Po vytvorení, vieme štýl bunky  kedykoľvek zistiť stlačením “Alt.” - objaví sa okno Cell Style Inspector.  V prípade, že chceme štýl bunky zmeniť, stlačíme príslušné tlačidlo na dokumentovej palete alebo použijeme menu na hlavnej lište Format => Style =>.

[Graphics:HTMLFiles/index_9.gif]

Figure 7.

3.  Základné zručnosti

Takmer všetky základné úkony vieme urobiť tromi spôsobmi:

  1. pomocou tlačidla na dokumentovej alebo znakovej palete
  2. z hlavnej nástrojovej lišty
  3. klávesovými skratkami

3.1.  Formátovanie textu

Text, ktorý chcete formátovať, vysvieťte. Želaný úkon môžete urobiť pomocou:

a) často používaných nástrojov na tlačidlách dvoch formátovacích subpaliet palety “Typesetting“ označených znakmi   [Graphics:HTMLFiles/index_10.gif]   a [Graphics:HTMLFiles/index_11.gif] .

b) základných formátovacích nástrojov hlavnej lišty: Format => Text => (fonty, veľkosť písma, farba, atď) a Format => Cell => (zarovnanie, centrovanie, farba pozadia, ap.).

c) rozšírených formátovacích možností nástroja  “Option Inspector”, ktoré sú kedykoľvek k dospozícii stlačením pravého tlačidla na myši a zvolením menu Preferences alebo z hlavnej lišty cez  Edit => Preferences =>.

[Graphics:HTMLFiles/index_12.gif]

Figure 8.

Použiť môžeme tiež bežné formátovacie klávesové skratky ako  Ctrl i pre kurzívu Italics alebo Ctrl b pre tučné písmo Bold.

3.2.  Matematické vzorce

Špeciálne značenie matematických vzorcov a rôznych technických zápisov sa môže v dokumente Publiconu vyskytovať v dvoch formách:

  1. Inline - priamo v texte, bunka odstavca má formát „text“
    Na vkladanie použijeme subpaletu [Graphics:HTMLFiles/index_13.gif] , alebo menu nástrojovej lišty Edit => Math => . Matematický formát typu Inline sa vytvorí automaticky. Ten istý výsledok dosiahneme aj cez  Edit => Math => Start Inline Equation  alebo klásovú skratku Ctrl 9.

[Graphics:HTMLFiles/index_14.gif]

Figure 9.

Poznámka: Počas editácie pozadie matematického textu je sivé. Vkladanie znakov do sivého poľa zabezpečí správne kódovanie.

  1. Display - v osobitných samostatne stojacich bunkách, ktoré majú formát „equation“.
    Nečíslované matematické bunky vkladáme pomocou Edit => Math => Start Equation alebo Ctrl 1  a číslované cez Edit => Math => Start Numbered Equation alebo Ctrl Shift 1. V prípade, že kurzor je v pozícii vodorovnej čiary, kliknutím na tlačidlo matematematickej subpalety automaticky vytvoríme matematickú bunku podľa zvolenej šablóny.

[Graphics:HTMLFiles/index_15.gif]

Figure 10.

Kódovanie u oboch spôsobov sa jemne líši. Ktorý zo spôsobov si zvolíme, závisí od účelu dokumentu. V prípade, že sa dokument bude prekladať do iných editovacích jazykov, alebo sa bude ďalej využívať v odborných aplikačných softvéroch, doporučuje sa jednoznačne uprednostniť druhý spôsob, ktorý zabezpečí korektný preklad.

Na editovanie matematických textov Publicon disponuje ďalšími formátovacími nástrojmi ako zarovnanie, jemná úprava, kontrola párovania zátvoriek, ap.

Vyhľadávanie matematických znakov a špeciálnych písmen

Každý odborný znak sa dá vyhľadávať prostredníctvom svojho dlhého názvu. Dlhý názov zobrazuje príkaz z nástrojovej lišty  Edit => Copy as => Plain text. Ten potom vložíme do poľa dialógového okna Find dialog window, ktorý otvoríme cez  Edit => Find.

Publicon a počítačové algebraické systémy

Publicon podporuje kódovanie MathML, a tak prenos do a zo systému, ktorý tiež podporuje MathML je veľmi jednoduchý. Obyčajne postačuje bežná metóda kopíruj a vlož (copy and paste s klávesovými skratkami Ctrl c a Ctrl v). Ak treba, PAS ponúkne užívateľovi pred výpočtom konverziu. V každom prípade sa dá výraz kopírovať ako výraz  MathML a následne vložiť ako konvertovaný výraz MathML.

3.3.  Práca s grafickým objektom

Hoci Publicon nemá kresliace nastroje, rozpoznáva pomerne veľké množstvo grafických formátov (BMP, GIF, JPEG, TIFF, EPS, PBM, PGM, PNG, PNM, DXF, STL, WMF, PICT, MPS, MGF). Importovať ich môžeme dvomi spôsobmi:

  1. Inline. Bunka odstavca obsahuje okrem grafického aj iné objekty, napríklad text, matematický výraz, ap.
    Umiestnite kurzor na miesto, kam chcete vložiť obrázok. Z hlavnej lišty otvorte špeciálne dialógové okno:  File => Import => Single file. Vyberte súbor, ktorý chcete importovať a stlačte OK.  

text [Graphics:HTMLFiles/index_16.gif]     text

Figure 11.

  1. Display. Grafický objekt vkladáme do osobitnej bunky, ktorá bude mať formát graphics.
    Kurzor umiestnime do vodorovnej polohy pod bunku (kurzor sa nachádza mimo bunky), na miesto, kam chceme vložiť obrázok. Z hlavnej lišty zvolíme File => Import. V dialógovom okne „Open“ určíme grafický súbor, ktorý chceme importovať. Stlačíme OK.

[Graphics:HTMLFiles/index_17.gif]

Figure 12.

Grafické objekty môžeme tiež vložiť ako sekvencie, do za sebou idúcich buniek a animovať. Potom stačte Format => Graphics => Animate.

3.4.  Tabuľky

Na vytváranie tabuliek buď používame šablóny a vkladáme údaje manuálne alebo importujeme pripravené tabuľkové súbory vo formáte CVS. Obe činnosti - vloženie tabuľky (Insert Table) aj importovanie tabuľky (Import Table), vykonáme veľmi jednoducho pomocou tlačidiel Table na dokumentovej palete. Vytvorenú tabuľku môžeme ďalej upravovať prostredníctvom tlačidiel Table Formatting, ktoré sa nachádzajú na subpalette [Graphics:HTMLFiles/index_18.gif] .  

[Graphics:HTMLFiles/index_19.gif]

Figure 13.

Poznámka: Počas editácie pozadie tabuľky je sivé. Vkladanie údajov do sivého poľa zabezpečí správne kódovanie.

[Graphics:HTMLFiles/index_20.gif]

Figure 14.

3.5.  Kreslenie grafov

Na grafické znázornenie dát má Publicon k dispozícii dialógové okno Plot Data. Otvoríme ho prostredníctvom Insert => Plot. Poskytuje zobrazenie viacerých klasických grafov : spojnicový, stĺpcový, koláčový, bodový, vrstevnicový, povrchový, a i.. Vyžaduje dáta vo formáte CSV. V dialógovom okne nadstavíme cestu k dátovému súboru. Určíme o aký typ dát sa jedná a v Options a Labels nadstavíme parametre kreslenia, rozsah a názvy osí, pozadie grafu, atď. Po vygenerovaní vyhovujúceho grafu klikneme na Paste a graf sa zobrazí na zvolené miesto v dokumente.

[Graphics:HTMLFiles/index_21.gif]

Figure 15.

Vkladané objekty - obrázky, grafy, tabuľky, ap. sa automaticky číslujú. Ku tabuľkám sa pričleňuje názov a poznámka.

3.6.  Citácie

Hlavným nástrojom na vkladanie citácií je databáza citácií. Najskôr do nej vložíme všetky potrebné údaje.  Klikneme na InsertReference (skupina References na dokumentovej palete). Zvolíme záložku key a stlačíme New.

[Graphics:HTMLFiles/index_22.gif]

Figure 16.

Zobrazí sa dialógové okno. Vložíme informácie a stlačíme OK.

[Graphics:HTMLFiles/index_23.gif]

Figure 17.

Kurzor umiestnime na pozíciu, kam chceme vložiť referenciu. V dialógovom okne Find references by: klikneme na Insert . Citácia sa vloží do dokumentu. Zobrazí sa v podobe hyperlinky s názvom, ktorý sme vložili do poľa key.

[Graphics:HTMLFiles/index_24.gif]

Figure 18.

Po vložení všetkých citácií, stlačíme na palete dokumentu tlačidlo Gather Backmatter. Publicon citácie očísluje a na konci dokumentu zostaví ich zoznam. Ak po zostavení referencií potrebujeme citácie pozmeniť alebo doplniť, klikneme na  Restore Citations. Citácie budú prekonvertované späť do hyperliniek. Urobíme potrebné úpravy a opäť klikneme na Gather Backmatters. Zoznam referencií sa prepíše novými údajmi.

[Graphics:HTMLFiles/index_25.gif]

Figure 19.

Je zrejmé, že Publicon ponúka pri editovaní odborných textov oveľa viac možností, ako sme tu mohli uviesť. Viac podrobností nájdete na adrese http://documents.wolfram.com/publicon/.